Couchsurfen, liften en kamperen. - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ashley Loos - WaarBenJij.nu Couchsurfen, liften en kamperen. - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ashley Loos - WaarBenJij.nu

Couchsurfen, liften en kamperen.

Blijf op de hoogte en volg Ashley

17 December 2013 | Australië, Sydney

Nadat ik mijn vlucht naar Australië had geboekt heb ik mij aangemeld op de wereldbekende websites couchsurfing.com en coseats.com
Op couchsurfing kun je op zoek naar hosts over de hele wereld die hun bank aanbieden als slaapplek wanneer je in de stad verblijft waar zij wonen.
Dit is een hele bekende manier van overnachten in Australië en om mezelf geld te besparen in dit dure land besloot ik deze uitdaging aan te gaan. Aanmelden was gratis, en wie weet wat het me zou opleveren.

En zo kwam ik na wat research en heen-en-weer-gemail terecht bij Dan (M), Mick (M) en Dasha (V). Zij wonen met zijn drieën in Malvern, een buurt in Melbourne.
Op 11 december kwam ik al vroeg aan in Melbourne, dus zij waren nog aan het werk. Ik heb mijn backpack in een kluisje op het station gedropt en ben zelf de stad gaan verkennen. Wát een wereld van verschil met Azië! Southbank, federation square en de winkelstraten in het centrum; de plekken die ik tijdens deze middag heb bezocht. Daarna heeft Dan mij, na een korte kennismaking met Mick en hem, meegenomen naar de Queen Victoria Market voor de wekelijkse nightmarket. Tientallen kraampjes met gerechten van verschillende keukens en kraampjes met kleding en andere spullen ter verkoop. Het was er ontzettend druk. Groepen jongeren, stelletjes, ouderen, gezinnen, alles scheen eropaf te komen. Wat een gezellige sfeer!! Dit zouden we in Nederland eens in de zoveel tijd ook moeten hebben. Na een heerlijke paella en sangria, en enkele rondjes langs de kraampjes hebben we de tram terug naar Malvern genomen. Het was een zeer geslaagde eerste dag.

De dag erop ben ik, op aanraden van Anouk (een oud-schoolvriendinnetje), naar Peter Pans gegaan, dit is een reisorganisatie voor backpackers in Australië en Nieuw Zeeland. Hen heb ik het grootste deel van mijn reis laten regelen. Ik hoefde alleen te zeggen wat ik wilde, in te stemmen met hun ideeën en te betalen. Van Sydney tot mijn vlucht terug naar Bangkok is alles geregeld. Heerlijk.
Hierna heb ik een lange wandeling gemaakt van Elizabeth street in het centrum naar de Botanical Gardens. Onderweg kwam ik een gebouw tegen vanwaar ik geweldig uitzicht had over de skyline van Melbourne. Het gebouw had iets te maken met de Tweede Wereldoorlog, maar wat precies weet ik eerlijk gezegd nog steeds niet.
's Avonds hebben Mick en Dasha mij meegenomen naar de nightmarket van St. Kilda. Het was een stuk kleiner dan de vorige markt, maar wederom erg gezellig door de vele mensen die er waren. We nuttigden aan het einde van de avond nog een wijntje, en reden vervolgens weer naar (hun) huis.
De derde, en tevens mijn laatste volledige dag in Melbourne ben ik terug gegaan naar Peter Pans om mijn vouchers op te halen en heb daarna de tram naar St. Kilda gepakt. Het was koud, maar toch ben ik het strand opgegaan. Gewoon even lekker rond wandelen en kijken naar de watersporters. Er gleden tientallen kitesurfers over het water. Ik wilde heel graag wachten tot de zonsondergang omdat er dan op deze plek honderden pinguïns het strand opkomen, maar het was me veel te koud met die wind en alleen een hemdje en een vestje om mijn lijf en daarom besloot ik na een "pizza and coke"-dinner terug te gaan naar het huis van mijn hosts. Dan was wat drinken met vrienden, en Mick en Dasha vertrokken ook nadat ik binnen was. Ze vroegen nog of ik mee ging, maar ik had niet zoveel zin vanwege hoofdpijn. Na een heerlijke douche zat ik een filmpje te kijken op de bank, toen Dan binnen kwam. We hebben nog even zitten praten over onze dagen, en hij ging vervolgens naar bed. Op dat moment kwam er een rare vraag uit hem, waardoor ik me ineens ontzettend ongemakkelijk voelde. Ik quote: "Als je genoeg hebt van de bank mag je wel bij mij in bed slapen hoor. Voel je niet ongemakkelijk om dat te doen, je bent meer dan welkom."
Het enige wat ik uit kon brengen was "Nee hoor, je bank ligt perfect, ik blijf lekker hier", maar ik had hem graag willen zeggen dat zijn vraag nogal ongepast was. Niet ongemakkelijk? Ik durf te wedden dat hij deze vraag niet aan me gesteld zou hebben als ik van het andere geslacht was geweest en daarom vond ik het wel degelijk raar en stom en ongemakkelijk. Ik voelde me vanaf dat moment ongemakkelijk en heb expres gewacht met slapen tot Mick en Dasha terug waren.
Couchsurfing is echt een ontzettend goede manier om locals te leren kennen, meer exclusieve dingen van de stad te zien en geld te besparen, maar ondanks dat ik het ontzettend naar mijn zin had, en mijn hosts echt heel aardig waren, en ik ze ontzettend wil bedanken voor hun gastvrijheid, laat ik het even voor wat het is. Als alleen-reiziger leer je sowieso ook meer mensen in dezelfde situatie kennen in hostels dus mijn voorkeur gaat, tijdens een reis als dit, hier meer naar uit.


En zoals ik eerder al zei had ik me ook aangemeld op Coseats. Hier kun je op zoek naar medereizigers die een lift vragen of aanbieden langs een bepaalde route omdat zij bijv. ook die kant op (willen) gaan. En zo leerde ik Cyrielle kennen, een Frans meisje die in het bezit is van een Van (een soort van camper maar dan kleiner).
Ze mailde mij dat zij zou reizen van Phillip Island (vlakbij Melbourne) naar Sydney op 15 december. Ik zou op haar kosten de 14e naar Phillip Island kunnen komen, de volgende dag een douche kunnen nemen in haar vriendins huis en van daaruit zou onze reis beginnen.
Het klinkt misschien allemaal wat eng, omdat je die mensen niet kent, maar we hadden elkaar van te voren al op Facebook toegevoegd en op die manier veel met elkaar gecommuniceerd nog voor ik überhaupt in Melbourne was.

En daarom pakte ik zoals afgesproken de bus naar Phillip Island waar ik door Cyrielle werd opgehaald in Cowes. We reden door naar het huis van Mary, haar vriendin/host die haar de afgelopen twee maanden had voorzien van wifi en douche gelegenheid (in een van zit namelijk geen douche). Mary was een ontzettend lieve Australische vrouw die in een ruim huis woonde samen met haar man, haar hond en kat. We mochten onze vuile was door de wasmachine en droger halen, ze had twee bedden voorzien van schone lakens en had heerlijk avondeten voor ons klaargemaakt. Er was heerlijk warm gebakken stokbrood met kaasjes en Apricotjam, en na het avondeten eindigden we de avond met een meidenfilm onder het genot van een kop thee (met melk!!). Wat een gastvrijheid bij mensen die ik nog nooit van mijn leven had gezien, echt geweldig.

De volgende dag zijn Cyrielle en ik na een klein ontbijt begonnen aan de lange reis naar Sydney. We zouden de 'Coastal Drive' en 'Grand Pacific Drive' nemen om zodoende de mooiste route te hebben. En wat was ie mooi! We reden door prachtige landschappen. Weilanden, gebergtes, oceanen, bossen, we kwamen alles tegen onderweg.
Echter zie je ook minder mooie dingen langs de weg. Tientallen kangaroes, koala's en wombats levenloos langs de kant van de weg. Maar wat me ook opviel was de vele kruizen langs de weg. Kruizen met namen. Waarschijnlijk de namen van de mensen die langs deze wegen zijn verongelukt. Hoe? Vraag ik me af. Zovelen.
In Australië is het bekend dat het wild dat hier leeft 's avonds overal de wegen oversteken. Het is voor toeristen dan ook verboden om 's avonds te rijden. Je bent dan niet verzekerd vanwege het te grote gevaar dat je loopt. Misschien daardoor.
Cyrielle en ik stopten daarom op tijd. We kwamen de eerste avond terecht op een parkeerplaats langs een prachtig strand in een klein dorpje. We bereidden ons avondeten op een campingpitje en brachten de nacht door in de van op de parkeerplaats. Kamperen. Dat was het.

De volgende ochtend hebben we via de A1 de Grand Pacific drive genaderd waar we langs de kustlijn weer de meest prachtige uitzichten hadden. De oceaan met helderblauw water, de witte stranden, de rotsen in alle kleuren en maten, de weg die "over" de oceaan loopt en de leuke pittoreske dorpjes waar we doorheen reden. Doordat ik met Cyrielle ben meegelift voor $60, in plaats van een vlucht te boeken voor €75 heb ik een deel van het geweldig mooie Australië gezien wat ik in de lucht zou hebben gemist. En daarnaast heb ik drie geweldige mensen leren kennen; Mary en Rick, en Cyrielle.

Veel liefs vanuit Sydney

  • 17 December 2013 - 22:25

    Mama:

    Wow Ash, wat klinkt het toch allemaal weer spannend zeg.
    Volgende ronde ga ik met je mee hoor!

    Geniet er nog maar van schatje.

    xxx mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Ashley

Actief sinds 22 Aug. 2013
Verslag gelezen: 687
Totaal aantal bezoekers 15725

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2013 - 15 Januari 2014

Zuidoost Azie

Landen bezocht: